Cum influențează culorile percepția vizitatorilor unui website?

daria.finica15 decembrie 2023

Chiar dacă nu te-ai gândit la acest lucru până acum, culorile joacă un rol esențial în design-ul unui website. Ele pot influența semnificativ emoțiile, comportamentul utilizatorilor și chiar ratele de conversie. Alături de alte elemente cheie, alegerea culorilor potrivite poate face diferența între un număr în creștere de vizitatori pe site și un trafic în scădere.

Cum influențează mai exact culorile experiența utilizatorilor pe site-ul tău? Ce poți face pentru a o îmbunătăți? Vei afla mai multe din acest articol.

Transformă-ți campaniile de Performance Marketing sau din Social Media cu materiale vizuale creative care să se plieze perfect pe identitatea brandului tău! Contactează echipa de Creative Services a Web Ventures!

Albastrul - cea mai populară culoare din lume

Care sunt cele mai bune culori de folosit pentru un website? Iată câteva informații interesante:

 

În plus:

  • 26% dintre oameni preferă site-urile care folosesc culorile primare
  • Butoanele roșii de pe un site aduc în general performanțe mai mari, comparativ cu cele verzi
  • 39% dintre utilizatori consideră culorile ca fiind cel mai important element vizual al unui website
  • O culoare potrivită poate îmbunătăți recunoașterea unui brand cu până la 80%.

Psihologia culorilor - de ce este atât de importantă?

Culorile nu reprezintă doar o experiență vizuală, ci pot influența percepția umană, emoțiile, comportamentul și chiar unele procese ale gândirii. Ele au un impact profund asupra stărilor noastre emoționale, pot determina anumite reacții și pot chiar să influențeze decizii.

De aceea, psihologia culorilor este extrem de importantă în branding, publicitate, în web design, în online marketing in general, dar și în arhitectură, modă, designul de produs sau de interior, asta ca să enumerăm doar câteva domenii. Am reușit să îți atragem atenția?

Descoperă semnificația fiecărei culori în web design:

  • Albastru: Încredere, calm, profesionalism

Este recomandat în cazul website-urilor de business, financiare sau tehnice, deoarece induce o percepție de siguranță și seriozitate.

  • Roșu: Energie, pasiune, urgență

Este extrem de eficient pentru mesaje Call-to-Action (CTA), acele mesaje prin care îți îndemni utilizatorii să facă o anumită acțiune, însă poate fi utilizat și în cazul anumitor site-uri de eCommerce. Poate stimula impulsul și acțiunea rapidă.

  • Verde: Sănătate, proaspăt, sustenabil

Este recomandat în special pentru site-uri care au legătură cu sănătatea, mediul sau cu industria alimentară. Verdele este asociat cu o atmosferă de încredere și calm.

  • Galben: Optimism, bucurie, energie

Este potrivit pentru site-uri care doresc să comunice un nivel mare de entuziasm și să atragă atenția. Poate fi folosit și pentru butoane Call-to-Action.

  • Portocaliu: Prietenos, creativ, accesibil.

Este o culoare potrivită pentru website-uri care doresc să creeze o atmosferă prietenoasă și să stimuleze creativitatea utilizatorilor.

  • Mov și violet: Eleganță, mister, creativitate

Reprezintă culori potrivite pentru site-uri cu orientare artistică sau creativă, deoarece adaugă un ton de rafinament și originalitate.

  • Maro, crem, bej: Stabilitate, confort, natură

Sunt culori potrivite pentru site-uri care doresc să comunice autenticitate și o atmosferă prietenoasă.

  • Negru: Eleganță, putere, modernitate

Poate fi folosit în cazul unui website de modă, lux sau tehnologie, deoarece creează sentimentul de exclusivitate.

  • Auriu și argintiu: Bogăție, lux, calitate

Aceste culori sunt potrivite pentru website-urile în cazul cărora se dorește să se transmită un sentiment de calitate superioară, de servicii și produse de elită.

  • Gri: Neutralitate, profesionalism, modernitate

Este recomandat să fie utilizat în combinație cu alte culori, pentru a le completa și pentru a adăuga un ton neutru și elegant.

Este important să menționăm că percepția culorilor poate varia în funcție de cultură, experiență personală și de preferințe individuale. Prin urmare, adaptarea culorilor în raport cu publicul țintă și scopul website-ului vor contribui la obținerea unor rezultate cât mai bune.

De ce televiziunile de știri folosesc roșu pe site-urile lor?

Ai observat faptul că unele dintre cele mai importante televiziuni sau site-uri de știri la nivel global –  BBC News, CNN sau Time  – utilizează preponderent roșu pentru imaginea lor? Această culoare este asociată cu ideea de urgență, dar și cu cea de pasiune sau energie. În cazul televiziunilor de știri, ea sugerează faptul că știrile sunt livrate rapid, “la cald”.

Exista însă și alte branduri care au ales culoarea roșie pentru site-urile lor: YouTube, Coca-Cola sau Pizza Hut sunt doar câteva exemple în acest sens.

Spațiul negativ pe un website - de ce este important?

Doar 8% dintre vizitatorii unui website observă spațiul negativ prezent în design-ul acestuia, atunci când îl accesează pentru prima dată. Cu toate că nu suntem conștienți de ele, spațiile negative ne ajută să separăm elementele de design prezente la nivelul unui site și să concentrăm atenția utilizatorilor către ceea ce contează cel mai mult, inclusiv către butoanele Call-to-Action (CTA). Spațiile negative conferă elegantă și ne ajută să evităm un aspect aglomerat sau neorganizat. 

Cu ce avantaje vin la pachet culorile potrivite pentru website-ul tău?

La fel ca și în cazul brandului tău, culorile potrivite îți vor face site-ul mai ușor de recunoscut și vor determina anumite percepții, emoții sau comportamente. 

Prima impresie și credibilitatea

Culoarea este, de cele mai multe ori, primul element pe care îl observă vizitatorii atunci când îți accesează site-ul. Culoarea de fundal, paleta de culori și modul în care acestea se combină pot influența semnificativ prima impresie a utilizatorilor. De obicei, tonurile mai reci de culoare sunt preferate celor calde, mai ales în cazul site-urilor care își doresc să transmită seriozitate și profesionalism.

Culorile și brandul tău

Bineînțeles, culorile joacă un rol crucial atunci când vine vorba despre construirea identității de brand. Alegerea unei anumite palete de culori, în ton cu identitatea vizuală a brandului, va face ca site-ul tău să fie recunoscut de utilizatori instantaneu și le va crea o amintire vizuală puternică. Este extrem de important să se mențină omogenitatea culorilor pe întregul website, pe materialele de marketing și în social media, iar culorile să fie în acord cu brandul, astfel încât imaginea business-ului tău să fie cat mai bine consolidată în mintea utilizatorilor.

Mesajele Call-to-Action (CTA) și conversii

Culorile pot avea un impact semnificativ asupra ratei de conversie. Sună bine, nu? Alegerea unei culori potrivite, care să se distingă ușor de fundal, îi poate îndemna pe utilizatori să acționeze mai rapid butoanele Call-to-Action de genul “Cumpără” sau “Înregistrează-te”.

Cele mai eficiente în acest sens sunt culorile roșu și verde, însă poți folosi și alte culori care să iasă în evidență, dacă acestea sunt în acord cu identitatea vizuală a brandului tău. Spre exemplu, nuanțele de roșu sau portocaliu pot atrage atenția și pot încuraja acțiunea rapidă, în timp ce verdele poate sugera siguranța sau confirmarea unei alegeri.

Emoții și percepții subconștiente

Culorile sunt asociate în general cu anumite emoții și stări, astfel că ele pot influența deciziile subconștiente ale utilizatorilor website-ului tău. Spre exemplu, albastrul este asociat cu încrederea și calmul, în timp ce portocaliul poate indica entuziasmul și optimismul. Este important să se aleagă culorile care corespund tonului și personalității brandului tău, astfel încât să se creeze o conexiune emoțională cu vizitatorii site-ului.

Navigare mai facilă

O paletă de culori bine aleasă și un design corect structurat pot facilita navigarea pe un website. Culorile sau tonalitățile de culori diferite pentru anumite secțiuni ale site-ului îi vor ajuta pe utilizatori să identifice mai rapid informațiile relevante. De asemenea, e important să existe un contrast bun între fundal și text, astfel încât totul să fie mult mai ușor de citit și să existe spații albe, zone aerisite care să facă experiența de navigare mult mai plăcută pentru vizitatori.

Ce trebuie să reții este faptul că designul unui website, inclusiv culorile folosite, nu se rezumă doar la aspectul estetic, ci are un impact direct asupra comportamentului utilizatorilor. Alegerea atentă a culorilor poate determina dacă vizitatorii vor rămâne pe site-ul tău sau îl vor părăsi rapid. 

O echipă specializată în web design și creatie cum este cea a Web Ventures poate dezvolta experiențe online captivante și eficiente pentru audiența ta. Dacă ai un proiect pentru noi, contactează-ne!