Descoperă de ce e recomandat să lucrezi cu o agenție de marketing și nu cu un “băiat” la început de drum, când vrei să duci la bun sfârșit un proiect complex.
Ca antreprenor sau om de marketing, cu siguranță te confrunți cu tot felul de provocări zilnice care îți fac munca mai dificilă decât te-ai fi așteptat. Serviciile creative sunt importante și ar trebui privite ca pe o investiție: un site elegant, pagini de social media sau flyere care arată bine cresc încrederea în tine și în compania ta.
Dacă dorești să externalizezi o parte din activitatea de marketing sau ai un proiect mai complex, probabil că ți-ai pus deja următoarea întrebare: să colaborez cu o agenție, să îmi pun speranțele într-un freelancer sau… am alte opțiuni la dispoziție? Răspunsul la această întrebare este unul ceva mai nuanțat, așa că te invităm să îl descoperi în cele ce urmează:
Ce furnizori de servicii de marketing să alegi, în funcție de proiect:
Zona de servicii de marketing online este variată și poate oferi resurse suficiente pentru diferite tipuri de proiecte, în funcție de complexitatea lor.
Începător versus profesionist
Dacă ai un proiect mai mic și un buget care nu îți permite să alegi persoane foarte experimentate, poți să dai o șansă cuiva aflat la început de drum și să îți asumi, în același timp,
că acesta mai are de învățat și că ar putea apărea și sincope. Este important să alegi însă o persoană conștiincioasă, pe care sa te poți baza, chiar dacă inițial anumite task-uri vor fi îndeplinite poate la nivel de amator.
A fi amator sau diletant nu a însemnat întotdeauna ceva negativ. În trecut, cele două concepte se refereau la ideea de a face un lucru cu plăcere. Ceea ce nu este deloc ceva rău, în principiu. Amator vine din latină și înseamnă “persoană căreia îi place ceva, care are predilecție sau pasiune pentru ceva” sau “persoană care se ocupă cu o meserie, cu o artă, cu o disciplină, fără a o exercita ca profesionist”, potrivit DEX.
Diletant are la origine cuvântul italian dilettare, adică “a se delecta”. Și înseamnă “persoană care manifestă preocupări într-un domeniu al artei, al științei sau al tehnicii, fără a avea pregătirea profesională corespunzătoare; persoană care se ocupă de ceva din afara profesiunii sale, numai din plăcere”.
Nimeni nu s-a născut învățat. Dacă face totul cu pasiune, din plăcere și este deschis la ideea de a învăța lucruri noi, un începător poate ajunge în timp să acumuleze suficiente cunoștințe de marketing, încât să își facă meseria la un nivel profesionist.
Ideea de a colabora cu un “băiat”
În schimb, dacă nu alegi cu atenție, există și riscul de a da peste cineva mai puțin serios, un “băiat” care promite că îți va duce proiectul la bun sfârșit cu costuri minime. Un astfel de comportament ar trebui să reprezinte un red flag pentru tine.
Ideea de “ieftin și bun” în acest domeniu reprezintă pur și simplu o încercare de a te autoiluziona. Dacă vrei să construiești ceva durabil, este important să investești în marketing de calitate, realizat de profesionisti cu know-how și rezultate demonstrate.
“Băiatul” recomandat de un prieten, eventual fără studii în domeniu sau certificări, nu reprezintă cu siguranță o alegere bună pentru business-ul tău. O persoană lipsită de profesionalism vine la pachet cu multe riscuri pe care nu credem că îți dorești să ți le asumi. Spre exemplu, un astfel de colaborator îți poate dezvolta un site, însă nu va mai răspunde la telefon dacă ai nevoie să modifici ceva. În plus, poate dispărea cu credențialele de la conturile tale de Facebook sau Instagram sau, mai grav, îți promite multe, îți ia banii și nu mai e ulterior de găsit.
Colaborarea cu un freelancer
Atunci când iei în calcul ideea de a colabora cu un freelancer, trebuie să ai în vedere faptul că vorbim deja despre un profesionist cu expertiză pe o anumită zonă. Dacă ai un proiect de mărime medie sau îți dorești pur și simplu să externalizezi un singur serviciu, pe zona de Content Writing, Web Design sau editare foto-video, spre exemplu, un freelancer poate reprezenta o opțiune bună pentru tine.
Un freelancer este experimentat, are de cele mai multe ori studii în domeniu și poate chiar a lucrat anterior într-o agenție de publicitate. Bineînțeles, va fi mai costisitor decât un începător, însă rezultatele muncii sale se vor vedea.
Din păcate, o singură persoană nu le poate face pe toate
Totuși, trebuie să ții cont de faptul că, oricât de experimentat ar fi un freelancer, vorbim totuși despre o singură persoană, nu despre o echipă multidisciplinară de experți. De cele mai multe ori, un freelancer este profesionist pe o singură nișă și nu poate lucra, din păcate, cu un volum foarte mare de clienți sau în cadrul unor proiecte extrem de complexe. Și nici nu ar fi rezonabil să îi ceri să facă acest lucru.
Fiind vorba despre un singur expert, nu va avea probabil suficiente resurse pe care sa le aloce proiectului tău, dacă acesta este unul de dimensiuni mari. În plus, există posibilitatea să nu aibă toate certificările necesare pe anumite zone de expertiză.
De asemenea, trebuie să ai în vedere faptul că există perioade în care colaboratorul tău nu va fi disponibil, ceea ce este absolut normal. Fie că va dori să își ia concediu, își va rezolva anumite probleme de familie sau, din păcate, se va îmbolnăvi, în perioadele de indisponibilitate proiectul tău va trebui să aștepte. Dacă vorbim despre un proiect complex, ar putea apărea sincope chiar dacă alegi să lucrezi cu mai mulți freelanceri, având în vedere faptul că nu poți controla modul în care aceștia își prioritizează clienții.
O agenție de marketing
În cazul în care ai un proiect complex, este mai indicat să alegi o agenție de marketing. O astfel de opțiune înseamnă acces la o echipă multidisciplinară de experți, dar și expertiză demonstrată în cazul unor clienți din industrii diferite, care activează pe segmente diverse din piață.
Vei putea încheia un contract ferm cu o persoană juridică și vei beneficia de know-how-ul echipei sub o formă legală ce presupune obligații și responsabilități din partea agenției. În plus, poți consulta testimoniale reale de la clienții cu care agenția colaborează sau a lucrat în trecut, dar și certificările pe care le deține echipa de experți.
Dacă proiectul tău este unul de dimensiuni mari, ce presupune implicarea mai multor tipuri de servicii și necesită un buget mai mare, o agenție de marketing reprezintă cea mai bună soluție pentru tine. Bugetul tău va fi alocat cu grijă, astfel încât să obții rezultate mult mai calitative, pentru costuri mai mici.
În plus, echipa de profesionisti din cadrul agenției este obișnuită să se concentreze pe rezultate și îți va asigura permanent o comunicare în timp real cu privire la evoluția proiectului. Agenția de marketing va fi mereu la curent cu cele mai recente bune practici și inovații din domeniu, astfel încât tu să beneficiezi de avantaje competitive valoroase în raport cu companiile concurente.
Află pe larg de ce este mai indicat să colaborezi cu o agenție și nu cu un “băiat” bun la toate:
1. Ai acces mai bun la resurse
O agenție de marketing are acces la semnificativ mai multe resurse și skill-uri. Nu uita că o agenție este formată dintr-o echipă de experți, specializați pe diverse nișe și care îți pot implementa proiectul cu multă precizie și rapiditate. Dacă ai un proiect de marketing complex, este posibil să ai nevoie de servicii de Web Development, Performance Marketing, Social Media, Creative Services, Branding, Community Management, eCommerce și de multe alte competențe pe care nu le-ai anticipat.
Pe scurt, dacă alegi să colaborezi cu o agenție de publicitate, te asiguri că vei avea acces la o paletă mult mai largă de servicii, iar problemele care pot apărea în cadrul proiectului tău, indiferent de cât de complex ar fi acesta, vor fi depășite cu succes. În plus, vei avea automat nu doar acces la resurse diverse, ci și rapiditate în implementare și comunicare eficientă.
2. O agenție nu face experimente
Echipa unei agenții de marketing are suficientă experiență încât să contureze de la început profilul clienților tăi și să poată cunoaște cu precizie ce elemente de conținut și de design ți se potrivesc. Agenția nu va experimenta pe business-ul tău și poate estima relativ rapid ce ți se potrivește. În plus, profesioniștii care fac parte din echipa unei agenții au experiență în a interpreta datele obținute din campanii PPC sau din social media, spre exemplu, astfel încât să își concentreze eforturile pe o rețetă care funcționează în cazul companiei tale și care îți va aduce awareness, lead-uri sau conversii.
Un începător în domeniul marketingului are un ritm mai lent de învățare și ar putea chiar să facă diverse experimente până reușește să asimileze cunoștințele de care are nevoie. Acest tip de comportament poate fi riscant și este asociat cu costuri mai mari pentru business. În plus, există riscul să apară niște erori care vor scădea gradul de încredere în compania ta. O muncă superficială este ușor de observat din păcate și îți poate afecta imaginea pe termen mediu.
3. Beneficiezi de viteză și adaptabilitate
O agenție presupune o echipă diversificată de specialiști în diverse domenii care se coordonează. De aceea, poate reacționa rapid atunci când apare o problemă și are capacitatea de a o gestiona eficient. Datorită faptului că se pot organiza mai ușor, membrii echipei unei agenții de marketing vor face față cu succes unei eventuale crize și, în general, au o atitudine proactivă, încercând să reducă riscurile și să își desfășoare activitatea cât mai eficient.
4. Vei comunica mai ușor
Având în vedere modul în care este organizată o agenție de marketing și stilul de management din cadrul ei, vei putea comunica mai ușor cu echipa, acoperind toate aspectele unui proiect.
Membrii echipei unei agenții îți vor răspunde la toate întrebările cu mai multă ușurință și te vor sprijini atunci când ai probleme sau nelămuriri. De asemenea, o agenție de marketing are, de cele mai multe ori, o strategie clară de comunicare și de relații cu clienții, astfel că vei participa periodic la ședințe privind evoluția proiectului tău.
5. Nu vei mai face Project Management
O problemă importantă atunci când alegi să angajezi un “băiat” ține de managementul proiectului tău. Cel mai probabil, va trebui să îți asumi rolul de Project Manager în cadrul colaborării cu acesta, fapt ce nu va face altceva decât să îți ocupe din timpul dedicat altor activități. În plus, există riscul ca managementul activității sale să îți pună anumite probleme deoarece, spre deosebire de echipa unei agenții de marketing, acesta ar putea să nu aibă un program standard, de 8 ore pe zi.
De asemenea, în cazul în care colaboratorul tău își desfășoară activitatea remote și fără instrumente care să monitorizeze timpul, nu poți fi sigur că acesta a lucrat toate orele pe care ți le-a pus în factură.Dacă alegi să colaborezi cu o agenție de marketing, nu mai este nevoie să îți asumi rolul de Project Manager sau un alt rol de management, deoarece în cadrul agenției există deja resurse pentru această activitate. Echipa își va împărți eficient task-urile și va fi coordonată cu atenție, astfel încât proiectul tău sa fie realizat cu succes și într-un timp scurt. Fiecare sarcină va fi verificată minuțios în cadrul agenției, iar riscul de apariție a unei erori va fi semnificativ redus. În plus, nu va mai fi necesar să te implici foarte mult în proiect și să consumi energie cu coordonarea.
6. Ai la dispoziție experți pe care te poți baza
Într-o agenție resursele sunt alocate eficient, iar dacă un membru al echipei nu poate lucra temporar sau este în concediu, ceilalți îl vor sprijini astfel încât proiectele clienților să nu aibă de suferit.
Unul dintre cele mai semnificative avantaje ale colaborării cu o agenție de publicitate îl reprezintă faptul că echipa este mereu disponibilă. În cazul unui “băiat”, riscul ca acesta să nu fie disponibil este semnificativ mai mare. Fără colaboratorul tău nu vei putea continua proiectul, iar dacă apare o urgență, munca ta va avea de suferit. O agenție va răspunde cu profesionalism atunci când apar urgențe sau crize, însă nu va fi disponibilă cel mai probabil pentru tine în afara programului de lucru sau în weekend.
7. Agenția este obișnuită să gestioneze proiecte mari
Dacă alegi să colaborezi cu o agenție de marketing, vei fi sigur că echipa din spatele ei va gestiona eficient proiecte mari și nu va depăși termenele limită. Experții din cadrul unei agenții sunt obișnuiți să lucreze cu proiecte complexe și își vor aloca resursele de așa natură încât să livreze la timp ceea ce și-au propus. În cazul în care apar probleme, le pot depăși mai rapid, având la dispoziție experiența și resursele necesare.
Este indicat să apelezi la o agenție de publicitate cu atât mai mult cu cât proiectul tău de marketing este unul complex, necesită specialiști din mai multe domenii de expertiză, are un termen limită strâns, un buget mare și nu îți permiți să fii extrem de implicat sau să coordonezi întreaga activitate.
8. Costuri mai reduse în raport cu ceea ce primești
Poate părea inițial mai ieftin să angajezi un “băiat” pentru proiectul tău. Însă, cel mai probabil, va trebui să faci față unor costuri adiționale care vor apărea pe parcurs, asociate cu eventuale depășiri ale termenului limită sau chiar cauzate de necesitatea de a angaja mai multe persoane pentru fiecare domeniu de expertiză de care ai nevoie. De asemenea, există și riscul să angajezi pe cineva la început de drum care să aibă nevoie de ajutor, ceea ce înseamnă alte costuri.
În schimb, dacă alegi să colaborezi cu o agenție de marketing profesionistă nu te vei confrunta cu costuri neașteptate, vei beneficia de standarde înalte de calitate și vei ști de la început cum să îți organizezi bugetul într-un mod eficient.
Sperăm că te-am convins de faptul că, pe termen lung, o agenție de marketing îți va oferi stabilitate, inclusiv din punct de vedere legal, predictibilitate, un acces mai bun la resurse și la expertiză în diverse domenii, dar și mai multă coerență. În plus, te vei bucura de un grad mai mare de adaptabilitate, de termene limită respectate și vei putea comunica mai ușor, fără a fi nevoit să preiei tu roluri de management pentru a te asigura că proiectele sunt finalizate cu succes.
Web Ventures te va ajuta să obții cele mai bune rezultate din investițiile tale în marketing! Află mai multe despre serviciile noastre și contactează-ne dacă ai întrebări!