Ca owner sau director de business, te gândești, poate, că o modalitate bună de a-ți controla mai bine bugetul de cheltuieli în această perioadă de incertitudini ar fi să dezvolți un departament de marketing in-house, în loc să colaborezi cu o agenție de marketing online.
Înainte de a lua o astfel de decizie, vrem să îți atragem atenția asupra faptului că a colabora cu o agenție s-ar putea sa fie chiar mai puțin costisitor, decât a avea propriul departament de marketing. Surprinzător, nu?
Potrivit unui studiu realizat în 2021 la nivel global, a colabora cu o agenție de marketing este cu circa 50% mai eficient din punct de vedere al costurilor, comparativ cu a avea propriul tău departament de marketing, in-house.
Alocă-ți timp pentru un moment de reflecție
Probabil te-ai gândit că a avea propria echipă de marketing in-house îți va oferi mai mult control asupra cheltuielilor, dar și asupra proiectelor. Cu toate acestea, există numeroase provocări pe care este posibil să nu le fi analizat prea atent, atunci când vine vorba despre crearea unui departament de marketing in-house.
- Ești pregătit să recrutezi persoane suficient de talentate, astfel încât departamentul tău de marketing să funcționeze în condiții optime?
- Ai suficientă expertiză în domeniu pentru a le aloca membrilor echipei tale task-uri suficient de aplicate?
- Dispui de bugetul necesar?
Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care ar trebui probabil să te gândești, înainte de a decide dacă să îți creezi sau nu propriul departament de marketing in-house.
În plus, chiar dacă vei avea acces la resursele umane calificate pe care ți le dorești și la tehnologiile necesare departamentului de marketing, acest lucru nu îți va garanta că vei avea din start o echipă de succes. Fluxurile de lucru se elaborează și sudează în timp. De asemenea, colaborarea dintre membrii echipei tale s-ar putea să nu funcționeze de la început la nivelul pe care ți-l dorești din punct de vedere al expertizei, eficienței, costurilor asociate și al flexibilității.
Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care ar trebui probabil să te gândești, înainte de a decide dacă să îți creezi sau nu propriul departament de marketing in-house.
În plus, chiar dacă vei avea acces la resursele umane calificate pe care ți le dorești și la tehnologiile necesare departamentului de marketing, acest lucru nu îți va garanta că vei avea din start o echipă de succes. Fluxurile de lucru se elaborează și sudează în timp. De asemenea, colaborarea dintre membrii echipei tale s-ar putea să nu funcționeze de la început la nivelul pe care ți-l dorești din punct de vedere al expertizei, eficienței, costurilor asociate și al flexibilității.
Iată 7 provocări de luat în calcul înainte de a decide să îți creezi un departament de marketing in-house:
1. Procesul dificil de recrutare
În marketing, procesul de recrutare este destul de dificil, deoarece oamenii foarte bine pregătiți sunt, în general, greu de găsit și pot fi dificil de coordonat. Ești pregătit să descoperi, să angajezi și să oferi training unor experți în diverse domenii ce țin de marketing, astfel încât să construiești echipa in-house de care ai nevoie?
Va trebui să recrutezi oameni suficient de înalt calificați pentru poziții precum: Marketing Manager/Team Leader, Specialist SEO, Content Writer, Social Media Manager, Graphic Designer sau Web Developer. Mai mult, ești pregătit să faci tot ce este nevoie pentru ca aceștia să rămână în compania ta? În acest domeniu, oamenii își schimbă destul de ușor job-urile și sunt mai mereu pregătiți să încerce o companie nouă, care le oferă mai multe beneficii. Așa că trebuie să fii pregătit și pentru eventuale schimbări de profesioniști în echipa ta de marketing.
2. Cunoștințe specializate
O altă provocare pe care s-ar putea să o întâmpini va fi necesitatea de a avea suficientă expertiză astfel încât să îți asumi cel puțin parțial rolul de Project Manager. Sau, să fie nevoie să ai suficiente cunoștințe specializate în domeniul marketingului, astfel încât să poți aloca task-uri aplicate și practice echipei tale in-house.
În caz contrar, există riscul de a aloca resursele ineficient, de a consuma prea mult timp cu anumite proiecte în care atât tu, cât și echipa ta, învățați cum să realizați noi task-uri sau cum să utilizați platforme software specifice.
În plus, este posibil să nu ai mereu nevoie de o persoană specializată pe un anumit domeniu în echipa ta de marketing și este dificil și costisitor să găsești persoane înalt calificate pe mai multe arii de expertiză. O agenție de marketing reunește experți din mai multe zone și poate aloca resursele judicios, profitând la maximum de timpul alocat și optimizând bugetele cât mai eficient.
3. Costuri mai mari
Poate părea surprinzător, însă a crea și a menține o echipă relativ completă de marketing in-house vine la pachet cu o serie de costuri pe care ar trebui să le ai în vedere. Pe lângă salariul fiecărui membru al echipei sau impozitele și contribuțiile datorate către autorități, apar costuri privind spațiul de lucru, consumabilele, energia, necesitatea de a angaja temporar un expert din exterior etc.
Așa cum am menționat anterior, este posibil să nu ai nevoie permanent de serviciile fiecărui membru al echipei. Sau, este posibil să fie necesar să angajezi pe cineva cu expertiză într-un domeniu nou. Toate acestea înseamnă un management mai puțin eficient al costurilor. Dacă apelezi la o agenție de marketing, poți alege periodic ce servicii să folosești și vei avea la îndemână întotdeauna expertul de care ai nevoie, fără sa te confrunți cu sincope în realizarea proiectelor. În plus, costurile cu gestionarea internă a unui departament complet de digital marketing complet sunt în medie de peste 2 ori mai mari prin comparație cu derularea acelorași proiecte prin intermediul unei agenții competente de digital marketing.
4. Lipsa suportului intern
Atunci când creezi un nou departament în compania ta, e indicat să ai în vedere și o posibilă reticență din partea altor departamente care își doresc în general menținerea status quo-ului.
În plus, în cele mai multe companii, activitatea departamentului de marketing nu este apreciată la adevărata ei valoare. Membrii altor departamente pot considera că echipa de marketing lucrează fără a genera rezultate palpabile și, mai mult, pot susține că departamentul de marketing ar trebui să aducă și el venituri în companie, pe lângă activitatea pe care o desfășoară. Cele mai multe conflicte pot apărea între departamentele de vânzări și marketing. Există ideea aceasta că departamentul de vânzări este cel care ține în viață compania. Paradoxal este faptul că, în trecut, acest departament s-a aflat în aceeași situație în care se află în prezent multe departamente de marketing în companii – aceea de a nu-i fi recunoscută activitatea la valoarea ei.
Având în vedere faptul că pe centrul de cost al echipei de marketing in-house nu se înregistrează de obicei venituri, ci doar cheltuieli, este ușor ca membrii altor departamente ale companiei tale să considere că timpul alocat activităților de marketing este ineficient și să nu ofere suficient suport echipei de marketing. De obicei, această atitudine se traduce prin încărcarea departamentului in-house de marketing cu numeroase task-uri consumatoare de timp, fără a ține cont de o strategie. Va fi esențial să aloci un rol de Project Manager și să folosești tool-uri care să te ajute să gestionezi corect timpul alocat proiectelor, din respect pentru echipa ta in-house de marketing.
5. Timpul scurt de reacție
More agility means less creativity. La prima vedere, o echipă de marketing care să fie la dispoziția ta și să reacționeze imediat atunci când apar task-uri pare ceva ideal. Doar la prima vedere, însă.
O implementare prea rapidă a campaniilor și proiectelor, însoțită de micromanagement și numeroase modificări de direcție care nu sunt necesare, poate duce la supraîncărcarea cu task-uri a echipei. Acest lucru are consecințe vizibile și imediate: poate apărea epuizarea, se pot face erori impardonabile, inovațiile sunt limitate, iar angajații tăi devin demotivați sau pot ajunge chiar să își dea demisia din cauză că nu mai pot obține un echilibru convenabil între viața personală și job. In acest caz, tu ajungi în situația de a o lua de la capăt cu procesul de recrutare.
6. Resurse limitate
Social media necesită un volum mare de postări. În general, marketingul necesită un volum mai mare de activități decât în trecut, chiar dacă faci totul conform unei strategii și încerci să nu te aglomerezi prea mult. Din păcate, un volum mare de muncă nu poate fi gestionat eficient de o echipă mică de marketing. O agenție dispune de resursele necesare pentru a gestiona timpul și proiectele cât mai eficient, dar și de experiență în a lucra cu clienți diferiți, din industrii diverse.
7. Acces la tehnologii noi
Programele de software obișnuite își vor atinge limitele rapid atunci când vorbim despre marketing in-house. O agenție de marketing online externă este mereu la curent cu cele mai noi programe software și are conturi (inclusiv, cu plată) la tot ce este important. Spre exemplu: Google Ads, Facebook Ads, Planable, Zapier, Adobe (Photoshop, Illustrator, Premiere, InDesign), Hootsuite, Canva, Shutterstock, Envato, Vimeo sau Unsplash, asta ca să numim doar câteva aplicații sau platforme esențiale, care îți pot fi de folos. În plus, dacă lucrezi cu o agenție, poți alege exact serviciile de care ai nevoie, fără să fie nevoie să angajezi pe cineva nou.
Deși ai putea avea impresia că o echipă de marketing in-house este mai ușor de controlat și mai puțin costisitoare, în realitate lucrurile nu stau chiar așa. Ai parte de exclusivitate, însă te vei confrunta și cu numeroase provocări pe care trebuie să fii pregătit să le gestionezi eficient.
Poate te gândești că a colabora cu o agenție de marketing online este similar cu a-ți “arunca” proiectul de suflet în mâinile unor străini și a te ruga să iasă bine. De fapt, a lua o astfel de decizie înseamnă să te asiguri că lucrurile vor ieși cu siguranță bine, la nivelul de calitate cerut de tine sau chiar peste așteptări.
Deși ai putea avea impresia că o echipă de marketing in-house este mai ușor de controlat și mai puțin costisitoare, în realitate lucrurile nu stau chiar așa. Ai parte de exclusivitate, însă te vei confrunta și cu numeroase provocări pe care trebuie să fii pregătit să le gestionezi eficient.
Poate te gândești că a colabora cu o agenție de marketing online este similar cu a-ți “arunca” proiectul de suflet în mâinile unor străini și a te ruga să iasă bine. De fapt, a lua o astfel de decizie înseamnă să te asiguri că lucrurile vor ieși cu siguranță bine, la nivelul de calitate cerut de tine sau chiar peste așteptări.
Te-am făcut curios cu privire la serviciile noastre? Sau ai întrebări referitoare la modul în care te putem ajuta să îți duci business-ul la un alt nivel din punct de vedere al marketingului online? Nu ezita să ne contactezi!