Ce înseamnă Inbound marketing și Outbound marketing? Avantaje și când să le folosești

daria.finica12 ianuarie 2024

Cel mai probabil ai auzit de multe ori de conceptele de Inbound marketing și Outbound marketing. Știi însă, cu exactitate, ce înseamnă fiecare dintre ele și când sunt indicate? Îți vom povesti în amănunt în cele ce urmează, pentru ca tu să fii sigur că alegi strategia de marketing care să te ajute să ieși din mulțime într-o piață extrem de aglomerată.

Îți dorești o direcție clară pentru brandul tău în online? Îți vom dezvolta o strategie digitală – ce include Performance Marketing, Social Media, Web Development, Creație și nu numai – care va contribui cu siguranță la îndeplinirea obiectivelor tale de business. 

Mai întâi însă, iată câteva informații interesante despre inbound marketing și outbound marketing:

Inbound marketing și outbound marketing reprezintă două strategii diferite de promovare a produselor sau serviciilor companiei tale.

Ce este marketingul de tip inbound?

Acest tip de marketing este centrat pe atragerea atenției potențialilor clienți prin crearea și distribuirea de conținut relevant și valoros pentru ei. Această strategie presupune a te concentra pe ideea de a oferi informații utile și interesante care să rezolve anumite probleme pe care le-ar putea avea audiența ta sau să răspundă nevoilor publicului țintă. Obiectivul principal al tehnicilor de inbound marketing este să atragă și să captiveze consumatorii pe termen lung, astfel încât aceștia să devină interesați de produsele sau serviciile oferite, fără a-i deranja sau a-i întrerupe din activitățile lor. Exemple de inbound marketing sunt articolele de blog, postările din Social Media cu conținut valoros, dar și campaniile de advertising foarte bine targetate, în cazul cărora anunțurile promovate apar în urma căutărilor unui public interesat, fără a fi nesolicitate.

Dar marketingul de tip outbound?

Spre deosebire de inbound marketing, outbound marketingul reprezintă o abordare mai tradițională de marketing, în care promovarea produselor sau a serviciilor se realizează prin mesaje comerciale directe către publicul larg. Această strategie include metode precum campaniile publicitare directe, reclamele TV și radio, activități de telemarketing, mesajele publicitare outdoor sau evenimentele de promovare. Ideea de bază a marketingului outbound pornește de la faptul că, prin amplificarea mesajelor în masă, business-urile pot ajunge la un număr mai mare de potențiali clienți, chiar dacă aceștia nu au solicitat sau nu au căutat în mod activ informații despre produsele sau serviciile promovate.

Mai simplu spus, marketingul de tip inbound se concentrează pe atragerea atenției audienței prin oferirea de conținut relevant și util, în timp ce marketingul outbound implică distribuirea activă a mesajelor comerciale către un public larg, indiferent dacă acesta este interesat sau nu.

HubSpot - Inbound marketing axat pe conținut valoros

Un exemplu de referință în domeniu, care te va ajuta să îți faci o imagine mai clară despre inbound marketing, este reprezentat de strategia celor de la HubSpot. Compania americană specializată în produse software dedicate inbound marketingului, vânzărilor și relațiilor cu clienții se concentrează pe a oferi conținut valoros constând în articole de blog de foarte bună calitate, video-uri și postări în Social Media. Asigurând informații utile pentru audiență, HubSpot atrage noi clienți în mod voluntar, aceștia din urmă căutând în mod activ informațiile oferite, fără a fi întrerupți de mesaje publicitare nesolicitate.

Diferențele dintre Inbound și Outbound marketing?

Inbound marketing:

  • Se concentrează pe atragerea clienților
  • Încearcă să rezolve probleme sau nevoi ale audienței
  • Axat pe o experiență cât mai bună pentru utilizatori
  • Personalizat și axat pe audiența țintă
  • Permite o comunicare din ambele părți și construiește relații pe termen lung cu publicul
  • Audiența caută activ materiale de inbound marketing

Outbound marketing:

  • De obicei, întrerupe activitățile curente ale audienței
  • Nu reprezintă un rezultat al căutărilor active din partea publicului
  • Se bazează pe o abordare proactivă a obținerii de clienți și de lead-uri
  • Se concentrează pe “împingerea” mesajelor de marketing către potențialii clienți, nu pe atragerea acestora
  • Se bazează pe o comunicare într-o singură direcție, mesajele de marketing fiind în principal transmise unilateral
  • Le permite brandurilor să ia decizii pe baza experienței anterioare acumulate în piață

 

Cele două tipuri de strategii de marketing au avantaje diferite, în funcție de obiectivele pe care ți le-ai propus. Descoperă mai jos câteva dintre ele:

Avantajele inbound marketingului?

  • Construirea unei relații puternice cu audiența: Inbound marketingul îți permite să dezvolți o relație autentică și puternică cu publicul tău țintă, prin oferirea de conținut relevant și valoros, care răspunde nevoilor acestuia. În acest fel, se dezvoltă o legătură de încredere și un grad mai mare de loialitate al consumatorilor față de brand.
  • Atrage audiența interesată: Prin asigurarea de conținut relevant, inbound marketing atrage în special potențialii clienți care sunt deja interesați de produsele sau de serviciile oferite, ceea ce poate duce la o conversie mai eficientă. 
  • Pentru produse cu ciclu de vânzare lung: Marketingul de tip inbound este indicat în cazul produselor sau serviciilor care necesită o explicație detaliată sau educație a consumatorilor. De asemenea, este potrivit pentru afacerile care doresc să devină autorități în domeniul lor prin oferirea de conținut valoros și soluții la problemele clienților.
  • Costuri mai reduse pe termen lung: Dacă vorbim, spre exemplu de articole de blog, odată ce conținutul este creat și publicat, el va fi disponibil online pentru o perioadă lungă de timp, generând trafic și lead-uri fără costuri continue semnificative.
  • Segmentare eficientă a publicului: Oferă conținut personalizat și adaptat la nevoile și interesele specifice ale diferitelor segmente ale publicului țintă.
  • Măsurare și analiză mai precise: Performanța materialelor de inbound marketing poate fi analizată în profunzime cu ajutorul instrumentelor din online, oferind informații precise privind comportamentul utilizatorilor. Acest lucru permite o ajustare periodică a strategiei, pentru a obține rezultate cât mai bune.

Avantajele marketingului de tip outbound?

  • Rezultate imediate: Campaniile de outbound marketing pot oferi rezultate într-un timp scurt, deoarece mesajele sunt difuzate la scară largă, ajungând rapid la un număr mare de persoane.
  • Vizibilitate și notorietate: Acest tip de marketing permite construirea mai rapidă a unui grad mai mare de vizibilitate și notorietate. În acest fel, poți obține ușor o reputație bună în rândul publicului larg.
  • Potrivit pentru produse cu ciclu de vânzare scurt: Poate fi folosit cu succes pentru produse sau servicii care necesită o decizie de cumpărare rapidă, deoarece atrage atenția și poate convinge consumatorii să acționeze rapid. Este util inclusiv pentru lansarea unui produs.
  • Control mai mare asupra mesajelor de marketing: Avand în vedere faptul că în cazul acestui tip de marketing comunicarea este unilaterală, de la brand către consumatori, companiile au mai mult control asupra mesajelor transmise în cadrul campaniilor, având posibilitatea de a crea mesaje consistente și puternice.
  • Pentru branduri cu un grad ridicat de awareness: Dacă brandul tău are deja o recunoaștere mare în piață și intenționează să își mențină prezenta în mintea consumatorilor, strategiile de outbound marketing pot consolida această notorietate.

 

Fiecare tip de strategie are avantajele sale, iar succesul depinde adesea de potrivirea cu obiectivele și publicul tău țintă. De aceea, poți alege să combini elemente din ambele abordări pentru a atinge un echilibru cât mai bun.

Ce presupun mai exact cele două tipuri de strategii de marketing?

Inbound marketing

Potrivit HubSpot, companie care a dezvoltat cel mai mult conceptul de inbound marketing, există patru etape clare – cunoscute sub denumirea de Flywheel – pe care ar trebui să le urmărești pentru a aplica acest tip de strategie.

Cele patru etape cheie și exemple de activități:

1. Atrage

Presupune producerea de conținut de cea mai bună calitate sub formă de articole de blog, videoclipuri, infografice sau orice alt tip de conținut care aduce valoare publicului. Cum se poate realiza? Prin:

  • SEO – optimizarea conținutului pentru motoarele de căutare, astfel încât acesta să fie mai ușor descoperit de utilizatori
  • Social Media – distribuirea activă de conținut pe platformele sociale
  • Videoclipuri pentru website sau rețelele sociale

2. Angajează

Are în vedere creșterea interesului audienței astfel încât aceasta să își manifeste interesul față de business-ul, produsele sau serviciile tale și să obții lead-uri.

  • Landing page-uri: Realizate corect, acestea vor transforma vizitatorii în lead-uri (persoane interesate de produsele sau serviciile tale), cu ajutorul unor oferte sau formulare specifice.
  • EMail marketing: Este utilizat pentru a menține un angajament continuu și a furniza informații valoroase pentru clienți.
  • Automatizări: Există metode și tehnologii care să automatizeze unele dintre procesele de marketing și să personalizeze, în același timp, experiența utilizatorilor.

3. Convertește

Această etapă vizează furnizarea de informații suplimentare și relevante pentru lead-uri (lead nurturing), astfel încât să orientezi potențialii clienți și mai mult către decizia finală de cumpărare. Poți face acest lucru prin:

  • Mesaje Call-to-Action (CTA) strategice
  • Formulare sau pagini de conversie ce colectează informații de contact sau lead-uri

4. Încântă

Este important să ții legătura cu clienții, odată ce aceștia au făcut o achiziție. Îi poți convinge să cumpere din nou, la un cost mult mai redus decât cel asociat cu a obține de fiecare dată clienți noi. Sau, pur și simplu, poți să comunici în mod constant cu ei. Iată câteva metode:

  • Feedback și review-uri: Îți poți încuraja clienții să îți ofere feedback sau evaluări.
  • EMail marketing: Poți folosi eMailul pentru a livra conținut continuu, relevant și valoros, pentru a menține o relație constantă cu clienții existenți.
  • Suport și asistență: Îți poți transforma clienții în promotori sau chiar ambasadori ai brandului, prin servicii de suport și asistență de foarte bună calitate.

Outbound marketing

Acest tip de marketing implică abordarea activă a publicului țintă și distribuirea directă a mesajelor publicitare către acesta. Iată câteva etape generale asociate cu metodologia marketingului de tip outbound:

  1. Identificarea publicului țintă
  2. Crearea mesajelor de marketing și dezvoltarea creativă a reclamelor
  3. Implementarea campaniilor
  4. Colectarea lead-urilor
  5. Măsurarea performanței

Ele pot, bineînțeles, să difere în funcție de strategia de marketing aleasă. Iată câteva exemple de outbound marketing:

  • Reclame outdoor: Plasarea de reclame pe panouri publicitare, autobuze, trenuri și în alte spații publice
  • Evenimente de promovare: Organizarea sau implicarea în anumite evenimente pentru a atrage atenția asupra brandului și asupra produselor
  • Telemarketing: Are în vedere utilizarea apelurilor telefonice pentru a prezenta produse sau servicii și a realiza vânzări
  • Direct mail: Transmiterea de oferte prin poștă (cataloage, flyere, scrisori etc.).
  • Cold eMailing: Fără a fi neapărat spam, transmiterea unui eMail nesolicitat poate fi transformată într-o interacțiune valoroasă pentru utilizatori.
  • Social Media Ads: Există situații în care utilizatorilor le apar reclame, chiar dacă nu au căutat în trecut în mod activ un anumit termen. Reclamele sponsorizate pe rețelele sociale pot fi incluse în categoria de outbound marketing, deoarece se afișează fără a fi neapărat rezultatul unei căutări.
  • Reclame TV, radio sau în presa tipărită.

Cu siguranță, mai sunt multe de spus atunci când vine vorba de inbound marketing și outbound marketing. Vom povesti mai multe, pe larg, în alte articole de pe blogul Web Ventures.

Îți dorești o strategie digitală perfect adaptată la specificul business-ului tău? Contactează-ne!