După aproape jumătate de an de la lansarea din Statele Unite, a sosit momentul ca Threads să ajungă și pe meleagurile europene și, implicit, și în România. Doar că primele zile de activitate în țara noastră decurg cum nu se poate mai neașteptat: nu cred că anticipa nimeni recepția asta.
Știm cu toții povestea, da? Threads este aplicația aia nouă de la Meta – un fel de Twitter și Insta într-un singur loc, răspunsul lui Mark la rivalii de la Twitter/X. Bun, până aici nimic complicat.
Primele zile de Threads în România
Lucrurile se complică abia când vorbim despre interacțiunile avute pe Threads în România: imaginează-ți o clasă de liceu atunci când întârzie profesorul cam 20 de minute. Alții l-au comparat cu un grup de WhatsApp scăpat de sub control. Aproape toată lumea se ceartă cu toată lumea, se face roast la greu, se face și bullying pe alocuri, de toate pentru toți cum s-ar spune.
Cum serviciul este nou-nouț în Europa, nici echipe de moderare nu există încă – momentan poți doar să blochezi alte persoane, nu poți da report, așa că limbajul vulgar este la el acasă, sub formă text, foto sau audio.
Mai mult, ce nu știe majoritatea userilor de pe Threads e că blocajul se propagă automat și pe Instagram – cum contul de Threads este legat de cel de Insta, oamenii blocați într-o parte vor fi blocați și în cealaltă.
Există posibilitatea ca implementarea unor echipe de moderare să fie urgentată, cum suntem deja în ziua #6 și lucrurile rămân la fel. Faptul că avem deocamdată un Vest Sălbatic pe piața din România nu poate să treacă pe sub radarul celor de la Meta.
Câteva dintre threadurile care ne-au atras atenția
Cum răspund influencerii
Ce este foarte interesant este the even playing field pe care îl aduce Threads, cel puțin la noi în țară. Nimeni nu se teme să intre în dezbateri aprinse cu influencerii, majoritatea neînțelegând platforma și cum să o gestioneze. Spre deosebire de Instagram sau TikTok, este pentru prima oară când vedem influencerii trași de mânecă de publicul larg. Unii chiar pe bună dreptate.
După mine, greșeala pe care au făcut-o cei mai mulți dintre influenceri este că au abordat Threads ca alte rețele sociale, când lucrurile stau mai degrabă pe dos: piedestalul de pe Instagram sau TikTok nu este deloc înalt pe Threads.
În același timp, ai și personajele care au înțeles jocul, precum Delia și Bruja. Personalitățile lor creative și ancorate în prezent plac generației Z și se mulează perfect pe Threads, luând forma unor postări care mai de care mai hilare.
Concluzii
Dacă primele zile de Threads în România sunt despre roasting sau bullying, despre toxicitate sau, pe șleau, caterincă, verdictul nu este la mine. Ce trebuie subliniat în schimb este că, din punct de vedere al relației influencerilor cu comunitățile lor, debutul Threads în România poate fi un wake-up call: doar pentru că ești as pe o platformă de social media nu înseamnă că ești as peste toate.
Iar dacă modul în care se operează pe Threads în prima săptămână este regula sau doar un trend care se va disipa rapid, timpul va decide și asta – eu tind spre ultima variantă.