Chiar dacă, poate, nu ne dăm seama în acest moment, instrumentele pe bază de Inteligență Artificială (AI) schimbă încet, dar sigur, fața întregii lumi. Dacă în urmă cu cel mult un an ele reprezentau o noutate absolută, trezind chiar un val de reticență, acum își fac din ce în ce mai vizibil prezența în tot mai multe sectoare de activitate.
Ce se întâmplă din acest punct de vedere în marketingul digital? Este pe cale Inteligența Artificială să declanșeze o revoluție? În viitor, vom avea parte doar de rezultate benefice sau ne vom trezi într-un scenariu de tip Skynet din “Terminator”? Rămâi alături de noi pentru a descoperi împreună.
Una dintre trăsăturile fundamentale ale omului este capacitatea sa de adaptare. Sau, de ce nu, capacitatea de a transforma necunoscutele în oportunități. Aceeași formulă ne dorim să o aplicăm și noi, în domeniul marketingului digital: în loc să tratam necunoscutul cu teamă sau, poate, cu reticență, vrem să înțelegem cât mai în profunzime cum funcționează tehnologiile și instrumentele pe bază de AI, pentru a folosi la maximum oportunitățile pe care le oferă.
Iată câteva informații interesante care te vor ajuta să îți faci o idee despre cum folosesc în prezent oamenii de marketing instrumentele AI:
- Peste 80% dintre experții de top din industrie integrează anumite forme de AI în activitățile lor de marketing
- 48% dintre respondenții unui sondaj din SUA ar interacționa mai mult cu un conținut realizat prin AI, dacă acesta le-ar îmbunătăți experiența
- 50% dintre oamenii de marketing consideră că adoptarea defectuoasă a unor instrumente AI îi împiedică să își atingă scopurile
- 54,5% consideră că Inteligența Artificială îi va ajuta să își îmbunătățească semnificativ eforturile de marketing
Mai mult, echipele de marketing care utilizează AI folosesc într-o proportie din ce în ce mai mare Inteligenta Artificială în activitățile lor de zi cu zi:
- Pentru creare de conținut basic – 76%
- Pentru copy-uri – 76%
- Ca inspirație – 71%
- Pentru a analiza date de piață – 76%
- Pentru a genera imagini – 62%
Ce este Inteligența Artificială (AI)?
Inteligența Artificială se concentrează pe dezvoltarea de sisteme și tehnologii care permit simularea funcțiilor umane inteligente. Mai exact, scopul AI este de a crea sisteme care pot înțelege, învăța, rezolva probleme, lua decizii și interacționa cu mediul într-un mod care, tradițional, ar necesita inteligență umană. Printre caracteristicile inteligenței artificiale se numără învățarea automată (Machine Learning), raționamentele și luarea de decizii pe baza unor date, prelucrarea datelor, dar și autonomia și capacitatea de a interacționa cu utilizatorii. Spre exemplu, modul în care funcționează sistemul de licitații din Google Ads, extrem de utilizat în Performance Marketing, se bazează pe învățare automată.
Ce este Inteligența Artificială (AI) generativă?
Stabilește-ți obiectivele cu atenție
AI generativă se concentrează pe sisteme sau modele capabile să genereze conținut nou sau să creeze date, imagini, sunete, texte sau alte tipuri de informații care par a fi create de o ființă umană. Unul dintre cele mai cunoscute sisteme de inteligență artificială generativă este Chat GPT, program care generează texte, tabele sau îți poate răspunde la întrebări într-un mod similar unui om.
Există însă și programe de inteligență artificială folosite pentru a genera imagini pornind de la alte imagini (DeepDream de la Google) sau care pot genera imagini pe baza unor descrieri (DALL-E de la OpenAI), instrumente care pot genera sunete și vorbire umană (WaveNet), pot compune muzică originală (AIVA) și chiar instrumente care pot crea conținut pentru jocuri video (peisaje, niveluri de joc etc.), asta ca să dăm doar câteva exemple.
Cum poate fi utilizată Inteligența Artificială în Marketingul Digital?
Instrumentele de inteligență artificială pot fi folosite în moduri diverse în marketingul digital, inclusiv în feluri la care nu te-ai fi gândit. AI poate ajuta nu doar la crearea de conținut scris, ori vizual, ci și la analiza unor date, la efectuarea unui research sau pentru îmbunătățirea strategiilor de marketing.
Surprinzător sau nu, de modul în care oamenii de marketing vor reuși să adopte și să utilizeze cât mai eficient instrumentele AI vor depinde, cel mai probabil, în viitorul apropiat, calitatea și cantitatea muncii lor, în contextul în care, în online se consumă tot mai mult conținut, iar frecvența postărilor este tot mai mare. Practic, în mediul digital, suntem invadați de informații, iar tendința este în creștere.
Iată doar câteva exemple cu privire la modul în care este utilizată Inteligența Artificială în marketingul digital:
- Analiza datelor și segmentarea audiențelor: Instrumentele AI pot fi utilizate pentru a analiza și interpreta un volum mare de date, astfel încât să poți identifica modele și tendințe. De asemenea, ele pot contribui la o segmentare mai clară a audiențelor țintă, ceea ce va contribui la livrarea unor mesaje de marketing personalizate. Un exemplu în acest sens îl reprezintă platforma open-source Orange (a nu se confunda cu operatorul de telefonie mobilă).
- Recomandări personalizate pentru utilizatori: AI poate folosi algoritmi de recomandare pentru a estima produsele sau serviciile pe care un client ar dori să le achiziționeze, pe baza comportamentului sau a istoricului său de navigare. Astfel de instrumente sunt cunoscute sub denumirea de sisteme de recomandare și funcționează pe baza etichetelor, categoriilor sau a hashtag-urilor asociate anumitor produse și servicii (Neflix foloseste un astfel de sistem), pe baza evaluării comportamentului unor utilizatori similari (Amazon) ori prin învățare automată (machine learning), cum este cazul Spotify.
- Automatizarea unor procese de marketing: AI poate prelua procese repetitive, cum ar fi trimiterea de eMail-uri, permițându-le oamenilor de marketing să se concentreze pe activități strategice. Există numeroase sisteme CRM care folosesc instrumente de inteligență artificială pentru a îmbunătăți gestionarea relației cu clienții.
- Chatbot-uri și asistentă virtuală: Instrumentele AI pot fi folosite pentru a alimenta chatbot-urile și asistenții virtuali care interacționează cu clienții, oferind răspunsuri rapide și asistență 24/7. Un exemplu de AI folosită pentru chatbot-uri este Dialogflow, de la Google.
- Optimizarea campaniilor de advertising (reclame plătite în online): Una dintre cele mai importante utilizări în marketing a inteligenței artificiale are în vedere optimizarea campaniilor de advertising plătite în online. Probabil cel mai folosite instrumente în acest sens sunt cele puse la dispoziție de Google. Spre exemplu, Smart Bidding este o funcționalitate a platformei Google Ads care folosește tehnici de învățare automată pentru a optimiza licitațiile și a maximiza performanța campaniilor PPC (Pay-per-Click).
- Analiza comentariilor de pe rețelele sociale: Poate nu știai însă, instrumentele AI pot analiza comentariile și postările de pe rețelele de socializare pentru a evalua percepția față de un anumit brand. Mai mult, pot ajuta echipele de marketing să răspundă prompt la reacții sau comentarii. Un astfel de sistem este Brandwatch, o platformă ce utilizează tehnici de prelucrare a limbajului natural pentru a evalua sentimentele exprimate în comentariile și postările din Social Media.
- Estimarea performanței campaniilor online: Instrumentele AI pot chiar anticipa performanța unor campanii de advertising, pe baza unor date acumulate istoric și ținând cont de variabile precum sezonul sau schimbările de tendințe. Un exemplu în acest sens este tot Google Ads Smart Bidding, ce utilizează algoritmi pentru a face predicții cu privire la licitațiile aferente campaniilor de advertising online și care reușește să ajusteze bugetele în timp real astfel încât acestea să atingă obiectivele de performanță.
- Conținut generat de AI: Diferite instrumente AI pot fi utilizate pentru a genera conținut scris (articole, tabele, rapoarte, descrieri de produse etc.), dar și conținut vizual (imagini, chiar video-uri), ori conținut auditiv (muzică originală, sunete etc.). ChatGPT, Google Vision AI și MuseNet, reprezintă doar câteva exemple în acest sens.
- Realitate virtuală și augmentată: Instrumentele AI pot fi utilizate pentru a personaliza experiențele virtuale sau augmentate pentru utilizatori, creând conținut relevant pentru aceștia. Un exemplu este Unity MARS, o platformă care folosește tehnici de inteligență artificială pentru a dezvolta conținut și experiențe dedicate realității virtuale și celei augmentate.
- Securitatea datelor și cyber security: Bineînțeles, instrumentele AI pot fi utilizate și pentru detectarea fraudelor sau pentru protejarea datelor cu caracter personal împotriva unor potențiale încălcări de securitate. Un astfel de instrument este Darktrace, o platformă ce monitorizează comportamentul normal al unui site web, al rețelelor și al dispozitivelor de pe care este accesat acesta și detectează potențialele amenințări.
Care sunt avantajele care vin la pachet cu utilizarea AI în marketingul digital?
Utilizată corect, inteligența artificială permite o personalizare mult îmbunătățită a mesajelor de promovare, o eficiență mai mare a echipelor de marketing, optimizarea campaniilor de advertising, analize mai aprofundate la nivel de audiențe și trenduri, dar și costuri mai reduse și posibilitatea de a face mai multe lucruri, cu resurse mai puține.
Există și riscuri?
La fel ca în cazul oricărui produs inovator, există și riscuri sau provocări asociate:
- Pot exista costuri inițiale de implementare, inclusiv posibilitatea ca ele să fie ridicate pentru unele companii.
- Dependența de date de calitate: Instrumentele AI depind de date precise și consistente pentru a funcționa corect.
- Probleme de confidențialitate și securitate: Având în vedere accesul la datele personale ale utilizatorilor, trebuie luate măsuri stricte pentru a proteja securitatea acestora (GDPR).
- Experiența inadecvată a utilizatorilor: folosirea inadecvată a instrumentelor AI poate genera rezultate nesatisfăcătoare.
- Dependența de o terță parte: utilizarea acestor instrumente poate provoca vulnerabilități, dacă serviciul oferit nu funcționează corect sau este indisponibil.
- Rezistența culturală: adoptarea AI poate întâmpina rezistență din partea angajaților.
Este important să înțelegi ce poate face și ce nu poate face AI și care sunt avantajele și dezavantajele Inteligenței Artificiale în forma actuală, pentru a obține beneficii reale din folosirea acestor instrumente. Ce trebuie să reții este faptul că AI nu reprezintă o soluție magică și înregistrează limite în abilitățile sale.
Ai întrebări despre cum îți poți îmbunătăți activitățile de marketing și de pe rețelele sociale sau ai un proiect pentru noi? Nu ezita să ne contactezi!